Jun

Bortskämd i Köpenhamn

Fick en fantastisk present av min älskling när jag fyllde år i maj – en helg i Köpenhamn. Tiden gick och nu var helgen äntligen här. Med varsin “carry-on” begav vi oss i lördags till Landvetter flygplats. Take-of klockan 09:35 o vi var iväg. Flygresan tog bara 30 minuter o vips var vi i Köpenhamn. Vi började med att ta oss till hotellet för att lämna våra väskor. Jag hade ju ingen aning om vart vi skulle bo – spännande – och när vi kom dit var det ett jättefint hotell – Hotell Kong Arthur.

Vårt fina hotell

Vi fick inte checka in direkt, men lämnade våra väskor. Genom ett litet missförstånd – lost in translation – råkade receptionisten försäga sig om överraskningsskumpan som Johan hade beställt. Jag blev överraskad då istället och hon uppgraderade oss till en stor flaska – inte så tokigt ändå : )

Jag har varit en del i Köpenhamn eftersom jag bott stora delar av mitt liv i Malmö, men jag har aldrig upplevt Köpenhamn. Det har oftast varit Ströget fram o tillbaka. Johan och jag vandrade snabbt förbi shoppingtokarna på Ströget och begav oss ner till härliga Nyhavn. Vi hade ju fantastiskt väder så det var perfekt att ta lunch i Nyhavn o titta på alla människor och bara njuta av livet. Efter en härlig laxsallad och 2 glas rosé fortsatte vi vår härliga vandring genom staden. Tog ytterligare en liten paus längre ut i hamnen o sen vandrade vi över kanalen till Christiania.

Mysiga Nyhavn

Lite skönt svalkande vind i den starka solen

Nyhavn är fullt av härliga restauranger

Min supersnygga älskling!

Fint väder betyder mycket båtar

Populärt ställe när solen skiner!

Jag och min kärlek

En öl/cider i Christiania

Jag hade aldrig varit där så det var en upplevelse. Härligt att se så slappa människor som bara “lever livet” o gör precis som de själv vill. Surprise surprise – helt plötsligt ser jag två filurer som jag känner igen… hmm.. visst e det… He – det va ju Johan o Erik som jag pluggade med i gymnasiet. Efter jag hälsat på dem hör jag lite fler röster som jag känner igen – där kommer ju min kusin o hela kompisgänget. Hehe – världen är liten. De var tydligen ute på grabbkryssning. Kul o springa in i dem – det va längesen jag träffade de flesta av dem o jag umgicks ju mycket med dem i gymnasiet.

Johan o jag begav oss sen tillbaka till hotellet med buss. Dags för lite SPA o bubbel.  Hotellet hade en liten SPA-del och det var riktigt härligt att glida ner i bubbelpoolen en stund. På väg upp till rummet hämtade vi bubbelflaskan i receptionen. Mums!

På kvällen hade Johan bokat bord på en jättehärlig restaurang,  Nørrebro Bryghus. Den kan jag absolut rekommendera för den som vill äta flott o dricka gott. Härliga lokaler, superbra personal o maten var fantastisk. Kvällen kunde inte blivit bättre!

Söndagen var härligt lugn (förutom att jag blev lite övertrött eller nåt o fick damp : ) ) Vi gick förbi en liten butik och köpte jordgubbar, plommon o körsbär o sen traskade vi iväg till Botanisk Have. Ett riktigt härligt ställe måste jag säga. Bra för avkoppling.

Botanisk Have

Härligt o bara njuta på en bänk i den lummiga grönskan

Min roliga going. Man kan ju inte ha tråkigt ihop

Johan lyckades fånga en bild på den roliga hägern. Underhållare!

Hela resan var fantastiskt och det var så härligt att bli riktigt bortskämd.