Aug

Roadtrip 2012 del 2

Dags att skriva vad som hände på andra delen av vår resa.

Efter Milano var det dags att åka ner till Italienska kusten och fantastiska Cinque Terre. 5 byar om tillsammans bildar en myckt vacker nationalpark med stränder, berg, vinodlingar och härliga små byar. Vi hade bokat boende i Monterosso al Mare, den mest nordliga byn i området. Efter lite strul med boendet så var vi incheckade och redo att gå ner på stranden. Härligt med lite sand mellan tårna och sol på den bleka svenska huden.

Dag två var det dags att se lite mer av Cinque Terre, så vi tog tåget till den sydligaste byn Riomaggiore. Själva byn såg vi inte mycket av, utan följde strömmen av turister upp till “kärleksstigen”. Väl i kön för att betala vårt Cinque Terre pass så var det någon som gick förbi, vände sig om och började skratta – min moster Bodil. Vad är oddsen? Vi visste att vi skulle vara i området samtidigt men hade ingen koll på att vi skulle träffas. En ren slump. Morbror, moster och deras vänner hade varit i området i några dagar redan så vi fick lite tips “Kärleksstigen är lätt och fixad så den är inga bekymmer, men sen ska ni ta er upp i bergen och gå mellan Manarola och Corniglia över bergen”. På kartan en kort sträcka, i verkligheten en galen vandring att göra i den värmen, tyckte jag i alla fall. Dock ångrar jag inget. Fantastiska vyer som man inte ser överallt. Dock var vi väldigt glada när vi såg att vi närmade oss vårt mål, vilket innebar lunch och öl. Mums. Efter lunchen i Corniglia fick vi för oss att gå ner till vattnet och svalka av oss. Hade det inte varit för de ca 250 trappstegen åt vardera håll så hade det varit perfekt : ) Sen var det dags att ta sig hem, så det blev tåget till Monterosso.

Efter en tuff och varm vandringsdag fick det bli en dag på stranden dan efter och det va precis vad vi behövde. Lite sol, en Corona eller två och ja, det blev lite bad för badkrukan. För att få till lite turistande bestämde jag och Johan oss för att åka till Vernazza på kvällen, den by vi än så länge inte kommit till. Tåget ett stop, och det visade sig vara rätt beslut. Jättesöt by med härliga små gränder, och det bästa, den lilla hamnen. Efter en drink och fotografering fick vi ett bord på en fin restaurang i en gammal ruin med utsikt över vattnet. Trevlig servitör och supergod fisk, så den måste jag rekommendera. Dock, ja tyvärr, så kommer vi även komma ihåg denna restaurang för Johans fall, på riktigt. På väg till toan trampades det lite snett och ett fall och en chock senare så blev det haltande för Mr Olofsson. Vid denna tidpunkt trodde vi att det var en mindre stukning, så Johan fick hänga och hoppa på min axel på väg till tågstation. Dock började det göra mer och mer ont så det blev många stop på vägen mot hotellet tillbaka i Monterosso.

Vi återkommer till fot-problematiken, men nu bär resan av vidare till Frankrike och Menton, vårt nästa stop. Med hjälp av vår trotjänare GPS:en hittade vi lätt fram till hotellet, bara ett stenkast från stranden. Johan med ond fot dumpade vi på e restaurang vid stranden medan vi andra checkade in och vi kom väl tillbaka ca 3 Corona senare. Lite eftermiddagssol blev det allt innan lite vila på hotellet. Nu började vi inse att det var lite mer tokigt med foten än vad vi hoppats. Johan hade jätteont och vägrade gå ut och äta på kvällen om vi inte fick tag på ett par kryckor. Problemlösare som jag är så tar jag fram telefonen, skriver “kryckor” i google translate, översätter till franska och går ner till receptionen för att få råd om vart jag kan få tag på ett par kryckor en sen eftermiddag. Ibland ska man ha turen på sin sida. Hotellägaren som sitter i receptionen meddelar att han kanske har ett par kryckor kvar från när hans son varit skadad några år tidigare, så 30 minuter senare knackar det på dörren och där står ett par kryckor till vår glädje. Vår räddare. Så det blev en trevlig kväll ute i Menton.

Dag två i Menton börjar med lite mekk då vi ska vänja oss vid kryckor och en ond fot. Vi köper lite frukost att äta på stranden och börjar gå/hoppa mot den sandstrand Johan och Frida hittat lite längre bort. Väl på plats inser vi att solstolarna är alldeles för dyra, sandstranden lite obekväm med stenar och att det kommer bli en varm dag så vi behöver parasoll. ojoj vad gör vi?. Efter strandfrukost ger jag mig ut på jakt efter parasoll och luftmadrass. Lite halvsnål köpte jag två luftmadrasser för €2 stycket (som senare visar sig vara för barn) och en mindre parasoll som senare visar sig täcka typ halva mig. hehe. jaja, jag menade väl : ) Dock så insåg jag och Johan ganska snart att det kanske inte var stranden som var vår grej idag. Johan hade mer och mer ont och även om vi lindat foten så kände vi att det var dags att fråga om hjälp och råd. Kort och gott, efter ett kort snack med en livräddare på stranden så hämtar jag bilen, hämtar Johan och åker iväg till ett sjukhus i byn bredvid. Efter kort förklaring av vad som hänt visas jag tillbaka i väntrummet och när jag en stund senare blir hämtad sitter Johan med gipsat ben. jaha. Där ser man. Bra vi hade kryckorna : ) Det va visst en fraktur i ett ben i foten. whopppie!

Vi kan kort sagt säga att förutsättningarna för resan nu förändrades, dvs, jag blev Johans bitch ; ) Bär det, fixa det, håll där… (men det gjorde jag så gärna så. vad gör man inte för den man älskar)

Efter Menton bar det av till Champagne. Mums tänkte vi alla. Det blev en lång dag i bil, där vi fick se Frankrike från söder till norr och det var rätt trevligt att se landskapet förändras. Väl framme i Epernay kom vi fram till det mysiga “on the road-bokade” lilla hotellet. Det var nog det mysigaste boendet på hela resan. Vi möttes av ett gammalt franskt par som inte pratade ett ord engelska och som bara skakade på huvet när Johan hoppade ut ur bilen med gipsat ben. Härliga, mysiga, charmiga små rum med gammal feeling (möbler). Riktigt trevligt. Dagen därpå var vår “skumpa-dag”, bubbli, bubbli. Vi började på Moët de Chandon med guidad tur i deras källare som avslutades med smakprov och shopping. Kan absolut rekommendera då man får en bra bild av hur champagne tillverkas. Men sen var det dags för det som vi alla tyckte var lite roligare, dvs att åka runt till mindre champagnehus. Vi besökte 3 olika, av olika storlek, och alla hade trevlig skumpa, så klart köpte vi nån flaska på varje ställe. Väl klara på sista stället hade jag och Johan köpt 20 flaskor totalt av vitt vin och bubbel. Inte tokigt alls. Den roligaste och godaste provningen var utan tvekan den sista (av flera anledningar). Vi fick smaka mycket god skumpa på detta lilla ställe och när vi bestämt vad vi skulle ha, och mannen gick ut på lagret för att packa ihop våra flaskor, tog Johan och frida för sig av den godaste skumpan på bordet och ja, det blev några glada glas extra, så jag hade mycket glada resenärer i bilen på väg mot Paris.

Ja precis, vi bestämde oss för Paris efter Epernay. En natt. Känns lite roligt att åka en natt till Paris med en kryppling. Vi tackar åter igen vår vän GPS:en för all hjälp, för in i Paris till rätt plats hade vi inte klarat oss utan den. Hotellet som vi bokat samma dag visade sig vara ett mycket ruttet konferenshotell som var skrattretande. Brännmärken från strykjärn på mattan, lagom snuskig hästfilt.. ja, vad ska man säga, det va bra att det va en natt. Första kvällen blev dock väldigt trevlig, utanför hotellets väggar. Vi tog taxi till Montmartre, som båda Johan hört mycket om, och det var ett bra val. Väl där satt massor av folk och blickade ut över staden framför den fina basilikan Sacré-Cœur. Sen hittade vi en jättemysig liten restaurang som bjöd på den roligaste förrätten och en av de godaste varmrätterna på resan.

Dan efter, som skulle vara “dagen i Paris” blev lite av ett fjasko för mig o Johan. De andra två gladingarna stack snabbt iväg för att uppleva staden, och vi gick/hoppade sakta men säkert mot tunnelbanan. Eftersom vår visit i Paris var lite oplanerad så hade jag och Johan väldigt dålig koll på staden och vart vi kunde ta oss för frukost. Första missen, tog tunnelbanan till Champs-Élysées, det vi kände igen, men väl uppe på markplan inser vi vår miss. Fanns ju inget i närheten. Inget att äta, inget att dricka, ingenstans att sitta. Värsta missen. Butterheten började infinna sig i oss båda och efter lite hoppande, fotograferande, bussåkande och med lite pekande av en taxichaffis så hittade vi en trevlig restaurang. Öl och pasta/pizza till frukost, jajjemen. Som tur va hade vi i alla fall tagit oss nära Eiffeltornet så hoppa/pausa/hoppa så var vi framme och fick se det största turistmålet i Paris. Så, nu har vi gjort det : ) Sen fick det bli taxi till nästa turistmål – Madeleine, så passande. där fick det bli en crepes och ett glas vin. Hopp hopp, sen en restaurang för middag och vin, sen miss två, taxi i Paris i eftermiddagstrafik. Big miss.

Från Paris bar det av, nu var det bilfärd som gällde, ett antal timmar, och vi tog oss genom Belgien in i Holland där vi hittade ett väghotell. När vi öppnade dörren till hotellrummet kunde jag inte annat än att skratta. Från Paris och ett hemskt hotell till Holland med det fräschaste, största hotellrummet på hela resan. Kunde ju inte annat än o skratta.

Sista dagen på vår resa börjar tidigt i Holland, går genom Tyskland och x-antal vägarbeten, med båt, motorväg igenom Danmark, snabbstop hos far i Bunkeflostrand, via E6 hela vägen till Göteborg. Vilken tokig lång dag, men vi var glada att komma hem. Borta fantastiskt härligt och bra, men hemma är bäst. Bara att sova i sin egen säng. naaajs.

Det var en fantastisk resa. Ångrar inget och hade fantastiskt roligt, så wow, vilken grej. Rekommenderas till alla, men jag skulle nog tipsa att boka hotell innan och bestämma rutt. Det är rätt skönt att slippa boka hotell längs med vägen. Det tar ju rätt mycket tid.

Enough said. Lovely trip. Hello and Goodbye Eurotrip : )