Jun

Förlovningsresa till New York

Dag 1 – Födelsedagen
Den 16:e maj, min födelsedag, bar det av till härliga New York. Efter en tidig morgon med sång och present i sängen bar det av till flygplatsen. Litet plan till Oslo för att byta till den stora kärran över dammen. Väl i Oslo bestämde vi oss för att se om det fanns möjlighet att uppgradera till bättre platser, och efter lite mekk i incheckningen uppgraderade vi till Economy Extra för väl värda 10000 poäng var. Såååååå värt det var. Det var den härligaste flygresa jag haft. Bra stolar, obegränsat med dryck och tilltugg, bättre mat m.m. Så nöjd! Helt klart bra med tjänsteresor så man kan använda poängen för uppgradering privat :)

Det var Johans första resa till USA så det var lite extra spännande. När vi närmade oss gick smilbanden bara högre och högre på oss båda. Vi visste att det skulle bli en härlig resa.

Efter en klassisk passkontroll med ocharmiga passkontrollanter var vi på plats, New York here we come! Vi hade bokat The New Yorker Hotel nära Penn Station så det var mycket smidigt att ta tåget direkt från flygplatsen (Newark) och slippa ta dyr taxi. Hotellet ligger på 8th avenue nära Madison Square Garden och bara 2 kvarter från Broadway, så jag kan absolut rekommendera det. Rummet va fint men litet, men det räckte för oss.

Dag 1

Första dagen blev en dag full av nya intryck. Vi var ju naturligtvis trötta efter resan, men det hindrade inte oss från att strosa runt och se så mycket vi orkade. Vi valde att strosa längs Broadway for att se de klassiska turistgrejerna som Times Square m.m. det e sånt man ska ha sett, men sen behöver man inte gå dit igen : )

På kvällen letade vi oss ner för 8th avenue till Bareburger. Vi hade hittat stället hemifrån och det var lika gott som vi trodde. Annorlunda goda burgare med supergoda fries – och allt organiskt. Kan inte bli mycket bättre.

Dag 2 – Förlovningsdagen
Första dan i New York. Vad ska vi göra? Det finns mycket att se och begränsat med tid. Vi började morgonen med en klassisk diner och klassisk frukost. Det sätter liksom stämningen för dagen med att insupa den amerikanska stilen. Efter frukost tog vi tunnelbanan längst ner till Battery Park. En lång promenad genom stan med bland annat finincial district och  One Word Trade Center, sen tog vi Subway till Central Park. Med en pretzel i handen begav vi oss in till Bethesda fountain, den som man alltid ser i filmer från New York. När vi satt där frågade Johan om vi skulle hyra en liten roddbåt och ro ut i dammen “The Lake”. Det var ju en perfekt dag för en sådan tur så vi gick bort och hyrde en. Precis som det ska vara så fick Johan ro och jag satt och hade det gött. Efter vi rott en stund, fotograferat, nästan kört på en liten sköldpadda, så satt vi och mös och pussades – och då ställer Johan frågan som jag längtat efter – Vill du gifta dig med mig? JAAAAAAAAAAAA Det e klart! Älskar dig.

Dag 2

Resten av dagen gick jag i någon form av rus. Otroligt lycklig. Efter frieriet hade vi lunch bokad på Aquavit. En god lunch på ett väldigt fancy ställe. Sedan blev det en liten promenix ner mot Empire state building längs 5th avenue. Lite shopping blev det allt. Ett par glasögon från Michael Kors och lite kläder. Aldrig fel : ) Efter en törstsläckare i botten på Empire State Building bestämde vi oss för att åka upp, om det inte var lång kö, och det var det inte, så up up and away. Och det är en fantastisk vy. Det kommer man inte ifrån, och vi hade perfekt väder så vi såg långt och fick massa fina bilder.

Dagen drog mot kväll så det blev dags att gå tillbaka till hotellet och “svida” om till lite mer fancy kläder för en “night on the town”. Vi hade bokat bord på Pastis hemifrån och såg fram emot en trevlig och god kväll för att ytterligare fira att vi nu var förlovade. Tyvärr så är det ju så svårt att få tag på taxi i New York, i alla fall på vår gata, så det slutade med att vi betalade sjukt överpris och fick ta en cykeltaxi alla de kvarter ner till restaurangen. Galen färd, men nåt att minnas. Maten var mycket god och stämningen på restaurangen precis det vi gillar. Kunde inte bli bättre. För att göra kvällen extra rolig så gick vi sedan vidare till ett uteställe på 20:e våningen över “The Standard”. Riktigt fräckt att se NYC by night med alla ljus och fräcka bygnader. Efter mycket dans och drinkar fick det bli en taxi tillbaka till hotellet. Det är sällan jag somnar så lycklig! Älskar dig min Johan!

Dag 3 – High Line & Soho
En perfekt dag att ta det lite lugnare. Med tanken på gårdagskvällen och förlovningsruset så var det bra att ta det lite lugnt : ) Inte långt från vårt hotell låg High Line och jag måste säga att det var över förväntan. Fantastiskt vackert och mysigt att gå uppe mellan husen i, vad jag tycker, va en superfin trädgård. Den sträcker sig från Chelsea till Meatpacking district och det är absolut något jag rekommenderar en solig fin dag i New York.

Dag 3

Efter den strapatsen tog vi en tur i Soho och denna del av staden gillade vi skarpt. Mysiga gator, affärer och restauranger. Helt klart jackpott. Vi lyckades till och med hitta en liten butik som sålde svenskt lösgodis. Sockerbit heter den och jag måste säga att det va det bästa lösgodis jag smakat. Inte alls torrt utan kändes som det kom direkt från fabriken. Guldstjärna till dem.

Efter en riktigt härlig dag blev det åter kväll och precis som om det var något vi alltid gjorde, så åkte vi ner till Meatpacking district för att käka middag. Det blev väldigt snabbt en favorit. Sen middag blev det, på The Standard Grill. Riktigt god mat så vi var absolut nöjda. Restaurangen rekommenderas absolut. ytterligare en mycket härlig dag.

Dag 4 – Brooklyn bridge & Chinatown
Nu kände vi att vi hade varit lite för mycket på Manhattansidan, så denna dag fick det bli en sväng till Brooklyn. Vi hade hört att det skulle vara mycket folk på Brooklyn bridge, men vi chansade, så efter frukost tog vi Subway till Brooklyn bridge och började gå över. Klart det va en del folk, men det va inte så farligt ändå, och man fick en fin fin vy över båda sidorna.

Området Dumbo på Brooklynsidan va mycket mysigt. Lite butiker och mysiga caféer. Det mysigaste  var lilla Brooklyn bridge park. Det var riktigt härligt att sitta och bara njuta av utsikten och ta en liten picknick.

Dag 4

Efter den lilla turen var vi rätt nöjda med Brooklyn för denna gång, så vi tog oss över bron på ett snabbare sätt och började gå mote chinatown och Little Italy. Det är precis som man tror. Det är som att komma in i en helt ny värld. Massor av små butiken som säljer allt mellan himmel och jord, kryddor, fis, kött, grönsaker, frukt… Det tog aldrig slut. Vi gick dock vidare utan att köpa något och hamnade i Little Italy där vi tog lunch.

Efter ett kortare besök på en pubb för en törstsläckare tog vi taxin tillbaka till hotellet. Bra med lite vila innan kvällen. Middag blev åter igen i Meatpacking district, denna gång på Fig & Olive, en mycket trevlig restaurang med puls. God mat och dryck som vi var mycket nöjda med.

När vi planerade vår resa pratade Johan mycket om takbarer och att det hade varit trevligt. Plunge var en av dessa och dit hittade vi denna kväll. Riktigt trevligt med fräck utsikt och goda drinkar. Helt klart värt väntan : )

Dag 5 – Williamsburg
Ännu en dag i Brooklyn, denna ännu bättre än den förra. Williamsburg levererade allt sånt som vi gillar. En riktigt bra loppis – Williamsburg Flea. Nästan så man önskade att man bodde där så man kunde köpt coola möbler. Många fräcka grejer och vi hittade i alla fall några vinylskivor och några andra minnesgrejer.

Sedan höll vi oss kring Bedford Avenue. Brunsch på Egg på 5th street och efter några second hand butiker så landade vi på baren Spike Hill. Perfekt bar men stort öppet fönster utmot gatan där vi satt i några timmar och göttade oss. Precis vad vi behövde.

Dag 5

Detta blev en perfekt dag. Dagen avslutades på hamburgerreataurangen Five napkin burger på 9th. Mumsiga burgare och trevlig stämning. Bra priser också så det va inte tokigt alls.

Dag 6 – Regnig shoppingdag
Resan lider mot sitt slut och sista dagen var fylld av regn. Detta stoppade inte oss, men begränsade aktiviteterna. Vi hade till 2 på oss att hitta på nåt och för vår del blev det shopping. Litre stressat åkte vi Subway till det shoppingområde vi ville, sprang in och ut i butiker och hittade i alla fall en del. Lite tokigt var det allt, men samtidigt kul.

Efter en kort lunch bar det av från Pann Station till Newark igen, efter en mycket lyckad resa. Kommer aldrig glömma vår förlovningsresa till NYC och vi kommer garanterat åka tillbaka. Vi är ju “City folk” : )